Leef je missie en krijg de medewerkers die je verdient

terug

We worden gelukkig van het plaatsen van goede medewerkers (nog liever samenwerkers) bij goede bedrijven. Onze ervaring is dat de leiderschapsstijl van de ondernemer daar in grote mate aan bijdraagt. De inzichten in deze blog kunnen jou als ondernemer mogelijk verder helpen bij het ontwikkelen van je leiderschapsstijl. 

Leiderschap is een containerbegrip

Als je zoekt op het begrip leiderschap, kom je heel veel termen tegen. Situationeel leiderschap, persoonlijk leiderschap, gedeeld leiderschap, empowering leiderschap, dienend leiderschap et cetera. Leiderschap is dus een containerbegrip waar je van alles vóór kunt plaatsen.
 
‘Leiderschap kan worden gezien als het proces anderen te beïnvloeden een gewenst resultaat te bereiken.’

Zelf vinden we dat de bovenstaande definitie uit de literatuur de lading wel aardig dekt.

Inspireren en motiveren

Leiderschap en ondernemerschap zijn niet hetzelfde, maar ze horen wel bij elkaar. In deze blog zoomen we in op transformationeel leiderschap.

‘Transformationele leiders en ondernemers weten mensen te inspireren en te motiveren en hen intellectueel te stimuleren. Daarnaast weten ze een oprechte persoonlijke betrokkenheid te tonen en volgers te trekken met hun persoonlijke uitstraling.’

Niet lullen, maar poetsen

Uit ervaring weten we dat wanneer je deze leiderschapsstijl hanteert, je medewerkers graag bij je werken. Maar wat moet jij er voor doen om te presteren als transformationeel leider?

Leef je missie

Weet waar je voor staat en draag dat elke dag uit. Dit is het begin van elke succesvolle ondernemer en onderneming. Opvallend genoeg weten veel ondernemers het niet goed te verwoorden. Als je doorpraat met ze en ze geven er woorden aan dat gaat dat altijd gepaard met glinsterende ogen. Probeer het maar eens uit. Waar krijg jij glinsterende ogen van?  

Deel je visie met je medewerkers en je gasten

Laat weten waar je voor gaat? Kenmerkend aan MKB ondernemers is dat ze meestal ooit alleen begonnen zijn en zich altijd weinig hebben hoeven te verantwoorden. Dat lukt niet meer als je je medewerkers aangehaakt wil houden. Als stuurman op het schip moet je de bemanning en opvarenden (gasten) meenemen in je keuzes. Daarmee creer je draagvlak en volgers.

Veins geen oprechtheid of betrokkenheid, wees authentiek

Idereen heeft op gezette tijden last van zijn of haar ego’s. Soms heb je die ook nodig om ze functioneel in te zetten. Te vaak echter niet. Speel geen spelletje, kruip niet in een andere rol of pak, tenzij je de character van je bedrijf wil zijn.

Zaai respect en je oogst respect

‘Open deur dagen’ zeggen ze in België. Hert ligt allemaal voor de hand, maar doe je het ook? Is je personeel een kostenpost of een investering? Ben je van het begeleiden of het controleren? Wannneer heb je voor de laatste keer je medewerkers om feedback gevraagd over je eigen gedrag? Nog iets mee gedaan?   

Laat voorbeeldgedrag zien

Je stijl van leiderschap wordt niet zelden gekopieerd door je medewerkers. De vraag is of dat slim is? Beter is dat je er met je team over praat en tot nieuwe verbindingen komt, waarbij iedereen in zijn of haar kracht komt. Ben je er in elk geval bewust van.

Blijf jezelf ontwikkelen

Een leven lang leren, dat hoeft niet persé in de schoolbanken. Lees boeken, volg cursussen, sluit je aan bij een ondernemersvereniging en kies voor een leven lang leren. Zorg ook dat je medewerkers niet stil staan. Stilstaan is achteruitgaan.

Ben je bewust van je competenties

Als je van jezelf weet wat je wel of niet kunt of wat je wel of niet leuk vindt laat je al heel veel collega’s achter je. Zeker bij het samenstellen van een team moet je hier tijd aan besteden. Het heeft geen zin als je klonen van jezelf in dienst neemt. Zorg dat je team (opgeteld) de juiste competenties bezit.

Ben oprecht altijd betrouwbaar

Dit is de gouden regel voor elke verbinding die je aangaat met wie dan ook. Vergeet ook vooral niet om ook naar jezelf eerlijk en betrouwbaar te blijven. Je bent niet de eerste die zich verliest in de hectiek van de dag. Anderen voelen of zien dat overigens vaak eerder dan jijzelf.

Emotie en ratio

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers (en gasten) die zich via een emotionele betrokkenheid aan je bedrijf en missie weten te hechten het meest betrokken zijn. Laat de ratio dus niet altijd de boventoon voeren.

Heeft het bovenstaande je geïnspireerd om wat aan je leiderschaps- of ondernemersstijl te veranderen? Veranderen gaat niet vanzelf. Dat vergt keihard oefenen. Het begint altijd met inzicht. Een keer sparren? Leuk.

Uiteraard kun je ons ook bellen voor de werving en selectie van parkmanagers, bedrijfsleiders, havenmeesters, directeuren of bestuurders in de recreatieve sector.
 

Contact

Neem contact op met ons:

Frank Verkoijen
06-36069296

Thijs Vossen
06-83167967

verkoijen@recreamatch.nl

 
BEL NU
VACATURES